Hogyan fedezzük fel hazánk kincseit?

Kiváltságos helyzetben vagyunk mi itthon, hisz extrém paraméterek jellemzik országunkat: vannak hegyeink hólepte hegycsúcsokkal, vulkanikus kráterekkel és glaciális tavakkal, ugyanakkor keleten a Fekete-tenger mossa partját és ide ömlik a Duna, a világviszonylatban is kimagasló deltatorkolatával. Hazánk növény és állatvilága rendkívül változatos és fajokban gazdag. A nagyszámú etnikumnak köszönhetően pedig kulturális diverzitás és építészeti sokszínűség hatja át városainkat. Mire várunk hát? Fedezzünk fel országunkat!

A végtelen utazás, már gyerekkoromban elkezdődött. Tizenéves koromban már megmásztam a Moldoveanu-csúcsot (2544 m), az ország legmagasabb pontját, de számos alkalommal jártunk a Fekete-tengeren is, anno még sátorral, dacolva az égető homokkal és a perzselő napsütéssel. Mégis talán a várak és a kastélyok voltak a kedvenceim, de könnyen izgalomba jöttem egy újabb barlang hallatán is! Később kinyílt a világ körülöttünk és elkezdtünk felfedezni más országokat, de a külföldi utazásaink mellett párhuzamosan, hazánkat sem hanyagoltuk el. A mai napig találunk új célpontokat, és sokszor a kedvenc helyszíneinkre is visszalátogatunk! Nem feltétlenül szükséges külföldre utaznunk azért, hogy valami igazán különlegessel találkozzunk!

Első lépés: terepszemle

Miközben hétről-hétre telnek a monoton hétköznapok, én már javában ügyködöm a hétvégi programokon. Az „adventure begins feliratú kávésbögrémmel a kezemben, laptoppal az ölemben, látnivalók után kutatok az országtérképen. Persze Mici, a narancsszínű kandúr is segít, nagy szakértelemmel felügyel.

A belföldi utazások esetében, teljesen önerőből építjük fel kirándulásainkat és csak nagyon ritkán kérünk segítséget kedvenc utazási irodánktól. Régebb egynapos kiruccanásokat terveztünk, hisz nagyon sok volt a közeli látnivaló, de ahogy a szomszédos helyszínek egyre jobban megfogyatkoztak, a rövid utakat felváltották a több napos kirándulások. Ilyenkor szállást foglalunk, az esetek többségében online. A booking megbízható, így nagyon jó barátunk nekünk is! A szállás kiválasztásánál mindig figyelembe veszünk pár fontos szempontot, a szűrők segítségével a kört nagyon könnyen rövidre zárhatjuk. Mivel belföldön autóval utazunk, számunkra az egyik legfontosabb a parkoló. A második szempont az elhelyezkedés, erre mindig nagy hangsúlyt fektetünk, főleg ha városnézésre megyünk. Imádunk barangolni a történelmi városrészekben, ehhez pedig az szükséges, hogy a szállás közel legyen az óvároshoz. Nagyon fontos az ár is (harmadik szempont), viszont gondoljunk arra, hogyha azt szeretnénk, hogy közel is legyen, parkoló is legyen, esetleg tartalmazzon reggelit is (negyedik szempont), ki kell békülnünk egy magasabb költségvetéssel. Ezekhez tevődnek hozzá az egyéb elvárások, például ha wellness hotelbe látogatunk (Bálványos Resort, Lotus Therm), a kényelem oltárán hajlandóak vagyunk még többet is áldozni, hisz ilyenkor minőségi időt szeretnénk eltölteni a szállodában.

Második lépés: járjunk nyitott szemmel

Ha megvan a célpont és lefoglaltuk a szállást, jöhet a kirándulás megtervezése. Úgy gondolom, itt érdemes három fontos dologra figyelni: időjárás, infrastruktúra és látnivalók.

A külföldi utazásokkal ellentétben, amelyek esetében nem tudjuk hónapokra előre kiszámítani és megjósolni sem, hogy milyen idő lesz, belföldi utaknál mi sem egyszerűbb, mint megnézni az időjárásjelentést. Persze semmi sem 100%-os, de ha kiválasztunk egy napsütéses időszakot, nehéz melléfogni. Az időjárás főleg túrázás esetén életbevágó, a hegyekben csúnya dolgok érhetnek bennünket. Persze bármilyen más kinti program is dugába dőlhet egy istenes felhőszakadás következtében.

Ha útnak indulunk, ne felejtsük el, hogy az ország infrastruktúrája enyhén szólva is rettenetes. Egy ekkora államhoz képest, autópályáink száma minimális, a kulcsfontosságú gyorsforgalmi utak pedig egészen könnyedén bedugulnak. A vasúthálózat elhanyagolt, korszerűsítésre vár, pedig igazán vadregényes tájakon halad át néhány vasútvonal. Romániában élvezet lenne vonattal közlekedni, de napokat venne igénybe, így bármennyire is szép a táj, időben abszolút nem éri meg. Egyébként a híres Orient Express is áthalad az országon, egyik állomása Sinaia, a Prahova völgyében. Amennyiben hegyekbe készülünk, vagy ismeretlen utakat is szeretnénk bejárni, érdemes egy strapabíró autót választani, hogy ne érjen meglepetés, mint minket a Bucsecs-hegységben, amikor kisautóval vágtunk neki télen a hegyeknek. Nem lett jó vége! De sík terepen is érhet meglepetés, Brăila és Galați városokban még mindig csak komppal lehet átkelni a Dunán, ami nem is lenne nagy gond, hisz ez is egy élmény, de csúcsidőben igazi türelemjáték.

Ha már megyünk valahová, ne csak a célpontra összpontosítsunk, nézzünk utána, hogy útközben még mit láthatunk. Ha jól megszervezzük az utazást, több legyet is üthetünk egy csapásra. Ám ha múzeumokat, kastélyokat, várakat, erődtemplomokat akarunk látogatni, esetleg felvonóval akarunk utazni, vagy bármilyen más szabadidős tevékenység esetén, amelynek látogatása programhoz kötött, mindenképp kérjünk segítséget. Nem egyszer jártuk már meg, hogy vakon követtük az elavult honlapok információit, és amikor megérkeztünk a helyszínre, vagy a felvonó (Bucsecs) nem működött, vagy a várat renoválták kívülről (Fogarasi vár), vagy éppenséggel be volt zárva, mert teljes felújítás alatt állt (Barcarozsnyói vár). Az ilyen és ehhez hasonló bosszantó helyzetek elkerülése érdekében, érdemes valaki kompetens személlyel beszélni, felhívni egy információs irodát, ahol el tudnak látni friss és megbízható adatokkal.

Amennyiben szabadtári kirándulásra megyünk, ne felejtsünk el megfelelő öltözetet magunkkal vinni. Nyilván most mindenkiben felmerül a kérdés, hogy ki megy kirándulni öltönyben és tűsarkúban, de hadd ábrándítsak ki mindenkit, hogy erre is van számos példa! Egy menő selfie kedvéért ugyan mire nem vagyunk képesek? Ha túrázunk, mindenképp kényelmes bakancsot vigyünk, mert én már jártam meg, hogy hazafele a lábam vérben úszott. A fejünket mindig védje valamilyen kalap és ne felejtsük el, hogy egészséges barnulás egyszerűen nem létezik!

Harmadik lépés: csapjunk a lovak közé

Ha megtelt a csomagtér, tele a tank és már türelmetlenül prüszkölnek a pacik a garázsban, ideje a lovak közé csapni, hogy elkezdődhessen a kaland és a várva várt kikapcsolódás. Itt már el kell engedni mindent és csak az élményekre koncentrálni. Egyik kirándulás sem tökéletes, de ezen nem szakad fennakadni. Szórakozni jöttél, tervezz újra és hozd ki a legrosszabból is a maximumot! Egy kirándulásnak minden percét meg kell élni, ne hagyjuk, hogy bármi és bárki is a kedvünket szegje!

Bár kategorikusan elválasztani őket nem lehet, de ha mégis szeretnénk valamilyen rendszerbe csoportosítani, három témaköbe tömöríthetjük hazánk látnivalóit: hegyvidéki, alföldi és kulturális.

Románia vadregényes hegyvidékét az igazán változatos Kárpátkanyar testesíti meg, olyan kedvelt turistacélpontokkal, mint például a Fogarasi-havasok hegycsúcsai (Moldoveanu, Negoiu, Buteanu) és glaciális tavai (Bâlea-tó, Zerge-tó), ahová nyáron a szerpentines transzfogarason, télen pedig egy lélegzetelállító felvonóval juthatunk fel. Nem kisebb élményt nyújt a Bucsecs-hegység Babeleje és ikonikus Szfinxe, melyeket csakugyan megközelíthetünk felvonóval és négy keréken is. A Királykő igazi kuriózum, a Nagyhagymás különleges kincseivel bűvöl el (Gyilkos-tó, Békás-szoros), a Csomád-hegység ékessége a vulkanikus Szent Anna-tó, a Csukás-hegység a rododendron virágzásakor tarol, a Székelykő pedig Torockó büszkesége. Tartogat meglepetést a Retyezát-hegység, a Királyerdői barlangrendszerek (Medve-barlang), a Tordai-hasadék, a Vargyas szoros és számos sóbánya (Tordai Sóbánya, Parajdi Sóbánya), melyeket megnyitottak a nagyközönség előtt is.

Az ország másik véglete az alföld, ahol leginkább Dobrudzsa (Dobrogea) vidékét emelném ki, hiszen itt húzódik a román tengerpart és a Duna-delta növény- és állatvilágának lenyűgöző birodalma. Mivel a tömeget nem szeretjük, a zsúfolt és szemetes tengerparti állomásokat mi inkább elkerüljük. Szívesebben utazunk a delta csendes és különleges világába, ahol ugyanúgy megtaláljuk a Fekete-tengert is, kietlen vadpartjaival. A delta kapuja (Gura Portiței) egy falatnyi éden, földsáv a tenger vize és a Golovița-tó között. Erre a vidékre mi még biztosan visszatérünk!

Amennyiben szeretnénk kulturális körutakat tenni, nincs is jobb hely rá, mint Erdély, hisz jogosan nevezhetjük az ország szívének és egyben hazánk kulturális Mekkájának. Az etnikumok hagyományainak és hagyatékainak kohéziója olyan városokat és épületeket hagyott az utókor számára, amelyek körül nagyon sok a világörökség részét képezi. A városnézés szerelmeseinek kihagyhatatlan program Segesvár színes, középkori óvárosa, Brassó történelmi városrésze, Nagyszeben szász házai, Kolozsvár királyi jellege és Nagyvárad nyugatias beütésű, úri utcái. A Kárpát-medence és nemcsak, rengeteg várat (Törcsvár, Vajdahunyadi vár), kastélyt (Peleș kastély) és erődtemplomot (Berethalmi erődtemplom) kínál a kíváncsi látogatóknak. Emellett az alföld is tartogathat meglepetéseket, Románia észak-keleti szeglete Jászvásár (Iași) köré koncentrálódik, délen pedig a főváros, Bukarest köré, melyet a két világháború között a neobarokk építészete miatt Kis Párizsként is emlegettek.

o-o-o-O-o-o-o

Se szeri se száma az ország látnivalóinak, így nemhogy leírni, de még szóban felsorolni is igazi megpróbáltatás lenne. Ám az igazi kalandor számára nem is ez a kihívás, hanem sokkal inkább az, hogy hazánk minden zegzugos négyzetcentiméterét emlékezetes kirándulásokkal feltérképezze. És végszóként azt se felejtsük el, hogy az utazás nem mindig arról szól, hogy mit nézünk meg, hanem sok esetben inkább arról, hogy azt miként és hogyan éljük meg!

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Egy kirándulás, ami nagyon balul sült el

EPHESZOSZ, az ókori világ legnagyobb városa