Hogyan utazzunk külföldre?

Talán sokan úgy gondolják, hogy a kaland a landolással kezdődik, amikor tapsviharral nyugtázzuk a vasmadár sikeres földetérését. A kalandos rész talán igen, de a szellemi voyage nem itt kezdődik. Mert egy igazi utazás már hónapokkal ezelőtt kezdetét veszi. Útjára indul az alapos tervezgetés, majd a hosszú hetek, hónapok gyümölcseként végre szereplőivé válhatunk a dédelgetett álmainknak. A mélyrepülés csak ezután következik.

Mindig van egy kiváltó tényező, mely beindítja a láncreakciót. Az utazással pont így van, legyen az egy ország, egy város, vagy éppen egy ikonikus épület. Mivel mi nagyon sokat utazunk, egyre több impulzus ér és egyre több csodás hely fertőz meg szépségével. Egy idő után már rutinosan utazunk és életvitellé válik. Persze ez nem volt mindig így, és nem is válhatunk egyik napról a másikra szakértőkké. Tapasztalataink során látókörünk kiszélesedett, így telt meg a mi bakancslistánk is fantasztikus útitervekkel. Az utazás egy drog és minden bizonnyal függőséghez is vezethet.

Első fázis: a desztinációk ízlelgetése

Néha csak felütöm a neten a világtérképet és nézelődöm. Szörfölök a desztinációk között. Hagyom, hogy hatalmukba kerítsenek az impulzusok. Sokszor napokig, hetekig nem mozgat meg semmi. Aztán egy teljesen váratlan pillanatban, bekattan valami. Ha megvan a célpont, máris elkezdődött az utazás.

A desztináció kiválasztása után, bemegyünk az utazási irodába, véleményt kérünk, latolgatunk, kiválasszuk a megfelelő időpontot, foglalunk, majd bebiztosítsuk magunkat. Nagyon fontos az utazási biztosítás, sose sajnáljunk erre költeni! Azzal, hogy lefoglaltunk egy kirándulást, feltettünk mindent kockára, mert egy dolog biztos, hogy az utazások esetében semmi sem az. Amikor váratlanul ránk tőrt a pandémia, mi éppen Egyiptomba készültünk és pont az utazás napján zárták le a határokat. Bár akkor nagyon sajnáltam, hogy lefújták a kirándulást, de így utólag visszagondolva szerencsénk volt, ki tudja, hogy keveredtünk volna haza. A repülőjegyek árát elvesztettük, de a kirándulást nem, és a következő évben be is pótoltuk.

Általában szervezett kirándulást választunk, ritkábban körutat, de megesik, hogy repülőjegyet és szállást is külön foglalunk. Mindig helyi utazási irodánál foglalunk, számomra fontos a személyes kapcsolat. Interneten személytelen és nagyobb a rizikó. Mikor érdemes foglalni? Ha hamar lefoglaljuk, sok minden történhet az indulásig, viszont sokkal jobb árban kaphatjuk meg a csomagot. Fordított esetben drágább, de kisebb a kockázat. Régebb az első verziót választottuk, de amióta ennyire bizonytalanná váltak a körülmények, célszerűbb a későbbi foglalás. Ez felér egy turisztikai sakkozással!

Második fázis: tervezzük tökélyre a kirándulásunkat

Ha megvan a foglalás, a hátralévő gyötrelmes várakozást fordítsuk inkább arra, hogy utazásunkat tervezzük meg töviről hegyire. Talán a legegyszerűbb a szervezett kirándulás, így legalább a repülésre, a szállásra és az étkezésre nem kell gondot fordítanunk. Ha a repülőt és a szállást külön foglaljuk, sokkal több mindenre kell odafigyelnünk és a kirándulásunk nem fog tartalmazni idegenvezetést, ahogy ez fennáll a szervezett citybreakek (városnézések) esetében is. A körút a legszervezettebb, itt nagyon kevés a ránk háruló feladat, viszont ennek is vannak hátulütői, például a folytonos pakolás és az állandó utastársak, akikkel sokszor nagyon nehéz kijönni.

Hangsúlyt fektetünk a szállásra, annak elhelyezkedésére és szolgáltatásaira. Városnézés esetében legyen minél közelebb a történelmi központhoz. Általában csak reggelit foglalunk, kontinentálist, az bőségesebb és választékosabb. Ami a kényelmet illeti, nem adunk rá sokat, hisz napközben nem tartózkodunk a szállodában. Mi a folyton mozgásban lévő turisták közé tartozunk, napozni itthon is tudunk. A kényelemre akkor adunk, ha wellness hotelbe megyünk és tudjuk, hogy minőségi időt szeretnénk eltölteni a szállásunkon.

A látnivalókkal kapcsolatosan nagyon fontos tudni, hogy pontosan mit szeretnénk, és hogy azt hogyan lehet kivitelezni. Éppen ezért, ha sok a tervünk, érdemes táblázatba foglalni és órarendet készíteni. Amikor Rómába utaztunk, online foglaltunk jegyet a vatikáni múzeumokra, a Colosseumra és a Forum Romanumra. Firenze esetében kedvezményes kártyát (Firenzecard) igényeltünk, csakugyan online, amivel több látnivalót nézhettünk meg olcsóbban és sok esetben sorbaállás nélkül. A tervezés hiányából adódtak már problémáink. Máltán a Hypogeumra (szubterrán nekropolisz) legalább egy hónappal előtte kellett volna foglalni, így arról mi is lemaradtunk. Milánóba pedig azért nem utaztunk el, mert az Utolsó vacsorára nem kaptunk időpontot csak három hónappal későbbre. Isztambuli utazásunk előtt elkerülte figyelmemet, hogy renoválás alatt áll a Kék mecset és az Elsüllyedt palota. Ezért érdemes mindennek alaposan utána nézni!

Ahogy közeleg a nagy nap, egyre izgatottabbak leszünk. Egy héttel indulás előtt elkezdünk pakolni. Felmérjük, mit kell, mit érdemes, és mi az, amit abszolút felesleges elvinni. Ruhákkal csak praktikusan, mert pakolni lehet, de cipelni is kell azt. Legyen nálunk egy kis elsősegélycsomag: pár sebtapasz, fertőtlenítőszer, gyomorfogó, allergia elleni készítmény és gél, napkrém, gyulladáscsökkentő és krónikus gyógyszerek. Ne felejts el pénzt váltatni, ha van rá lehetőséged, tedd meg már itthon, külföldön érhetnek meglepetések!

Harmadik fázis: éljük meg a kaland minden percét

Ha eljött a nagy nap, fogjuk a bőröndjeinket és elindulunk a reptérre. Mindig transzferrel megyünk, így nem kell ott hagyni az autót és haza fele sem kell majd fáradtan vezetni!

Amit érdemes már itthon elfogadni, hogy egyetlen kirándulás sem lesz tökéletes, és ha nem sül el minden úgy, ahogy terveztük, nem szabad rajta rágódni. Célszerűbb megoldás gyorsan újratervezni! Ha csalódtál a szállásban, gondolj inkább arra, hogy nem a szállodát, hanem a világot jötték felfedezni. Ha rossz az idő, ne csüggedj, próbáld kihozni ebből is a maximumot, látogass meg addig egy múzeumot. Caprin fölmentünk a sziget legmagasabb pontjára. A kilátó ködben úszott és a libegőn végig vert az eső, de aztán kisütött a Nap és megszáradtunk. Nincs értelme mérgelődni, egyszerűen csak sodródj az árral.

Városnézésen inkább gyalogolunk. Így sokkal többet lát az ember, mint a tömegközlekedés bármelyikéről. Viszont idő szűkében érdemes összesített tömegközlekedési jegyet vásárolni. Isztambulban és Budapesten élvezet villamossal utazni vagy éppen hajókázni a Dunán és a Boszporuszon. Olaszországban vonattal közlekedni gyors és praktikus. Nápoly egy labirintus, tömegközlekedés nélkül könnyen eltévedhetünk és esti órákban veszélyes is lehet. Velencében vaporettózni élvezet, a gondola pedig drága és túlértékelt.

Próbáld megélni a pillanatot, hisz nem biztos, hogy lesz még rá lehetőséged visszatérni. Tedd magadévá a körülölelő hangulatot, ilyen a török hüzün, az olasz dolce vita és a görög lazaság. Kóstold meg a helyi specialitásokat és a nemzeti italokat, hozz haza magaddal egy kis jót. A szervezett kirándulásokon mindig van tradicionális est. Ismerd meg az országok kultúráját és érdekes szokásait is!

És végül ne felejtsd el kiaknázni a lehetőségeidet. A turistavárosok rengeteg utazási irodával rendelkeznek. Térj be hozzájuk és foglalj onnan kirándulást jutányos áron. Görög földön gyönyörű tengerpartok vannak, utazhatsz szigetről szigetre, így jutottunk el Krétáról Santorinire. Katamaránon utaztunk Máltáról Szicíliába, hogy megmásszuk az Etnát. Hódíts meg minden tornyot és fedezd fel a föld alatt rejlő kincseket is. Az utazás mindig tartogat meglepetéseket, de ugyanakkor nagyon sok lehetőséget is. Így jutottunk el olyan helyekre is, amelyek egyáltalán nem voltak tervben, mint például a csodás Abu Simbel (Egyiptom) vagy a híres Butrinti Nemzeti Park (Albánia).

-o-o-o-O-o-o-o-

Egyszer minden vacanza véget ér, de sose szomorkodjunk. Nézzük a dolog napos oldalát és tervezzük meg inkább a következő utazásunkat. Az élet túl rövid ahhoz, hogy elpocsékoljuk! Egy vérbeli utazó valahogy így fogalmazná meg: mindenhol jó, de a legjobb útközben! Au Revoir!

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Egy kirándulás, ami nagyon balul sült el

EPHESZOSZ, az ókori világ legnagyobb városa