Dubai Exclusive

          Képzeljünk el egy várost, melynek határait homokdűnék szegélyezik, az ócean hullámai mossák a partját és pirkadattól napnyugtáig tekint le rá az azurkék ég és ragyogja be fényével a szikrázó napsugár. Egy város, ahol felhőkarcolók emelkednek az ég felé, multisávos autópályák szelik át a belváros betondzsungelét, magasan a fejünk fölött szalad a metró és nincs olyan elképzelés vagy építészeti malőr, melyet ne lehetne szárba szökkenteni. A legek és az álmok városa ez, ahol a képzeletnek nem szabhat határt semmi, csak maga a csillagos ég. A legpatinánsabb szállodaláncok színes kavalkádja, márkás boltok promenádja, óriási bevásárlóközpontok eszméletlen kínálata és megannyi luxusautó, yacht, magánrepülőgép és számos mesés privát part lesi a kiváncsi tekintetek minden óhaját és ígényét. Olaj, pénz és felfoghatatlan gazdagság. Ez a város pedig nem más, mint Dubai: a luxus paradicsoma.


          Dubai városa az Arab-félszigeten, a Perzsa-öböl ( újabban Arab-öböl) délkeleti partján terül el, egészen pontosan az Egyesült Arab Emírségek északi partszakaszán, és képezi a térség legnépesebb és egyben legnagyobb városát. Az Egyesült Arab Emírségek hét emírségének az egyike, és egyben Dubai emírség fővárosa. Az EAE ( vagy angolosan UAE) államformája abszolút monarchia, mely ugyanígy igaz leosztva a hét emírségre is. Az Egyesült Arab Emírségeket egyetlen nagy család birtokolja és kormányozza. A család leszármazottjai pedig a hét királyságot uralják. Az emírségek államfője Sheikh Khalifa bin Zayed al Nahyan, aki egyben a főváros, Abu Dhabi emírje is. Dubai emírje pedig, aki egyben az emírségek miniszterelnőke is, Sheikh Mohammed bin Rashid al Maktoum.
          A nagy egyesülés alapköveit 1971 december 2-án rakták le, egészen pontosan 46 éve. Ezt alig pár évvel előzte csak meg a kőolaj és földgáz felfedezése. 1966-ban ugyanis egy brit kutató bukkant rá a kőolajra, majd három évvel később, 1969-ben megkezdődött az a nagyméretű kitermelés, mely bevételének köszönhetően alig 50 év leforgása alatt felépítettek egy egész országot. A hangsúly itt leginkább a két legnagyobb és legfejlettebb emírségre, Dubai-ra és Abu Dhabi-ra esik, de főképp Dubai-ra, ahol a mérhetetlen gazdagság, luxus és pompa szó szerint nem ismer határokat.
          A Dubai-i eszméletlen építkezés az 1980-as években kezdődött el, és ez a tempó tart még a mai napig is. Pénz, elképzelés és kivitelezés: a hárompilléres triád, mely a világra szülte e gyöngyszemet a terméketlen sivatag kellős közepén. Valóságos csoda, ami Dubai utcáin történik és joggal modhatom, hogy szemeim előtt elevenedett meg az Ezeregyéjszaka meséinek modern változata.
          A város egy 440 km2 kiterjedésű megalopolis, melyet egy igen fejlett úthálózat lát el. Legfontosabb útszakasza a Sheikh Zayed Road, mely több emírséget is összeköt. Ez az autópálya egy 9+9 sávos sugárút, melyen a megengedett maximális sebesség 100 km/h és ez mind a városon belül. Ami nagyon érdekes és egyből szembetűnő, hogy az úttesteket nem keresztezik átjárók és az utak mentén alig lehet megfigyelni járdát. Ezek ugyanis gyorsforgalmi utak.


        
          A lakosság nagyrésze itt autóval közlekedik, egy másik része metróval és csak nagyon kevés százaléka jár gyalog és az a parányi százalék is inkább turista, akik a különböző, járdákkal már jobban ellátott nagyobb negyedekben csodálják meg ezt a roppant nagy várost. Ugyanis gyalog bejárni egy ekkora várost egyszerűen képtelenség. A gépjárművek használatát leszámítva, a város fontosabb tömegközlekedési formái a taxik, a metró, a tram ( villamos) és a helyi buszhálózat.
          Itt leginkább a metróhálózatra térnék ki, melyet 2009-ben adtak át és nagyjából az egész várost érinti. Két metró is van, a zöld és a piros vonal (train). Amig a zöld vonal a föld alatt fut, addig a piros magasan a fejünk felett. Természetesen ennek is megvan a maga története. A város vezetői úgy gondolták, hogy a piros vonalat, a szokásos metrótól eltérően a föld felszínétől több méteres magasságban építik majd meg, hogy aki utazik a metrón, részese lehessen annak a látványnak, amit megálmodtak és elképesztő technikával kiviteleztek. Így aki a metrón utazik, láthat minden híresebb épületet és minden építés alatt álló megaprojektet.


          A metró másik érdekessége, hogy hiperszuper modern és teljesen autómatizált. A metróállomások üvegépületeihez felüljárók vezetnek, valóságos légi folyósók, melyek egy nagyobb csarnokba végződnek, ahol kiválthatók az egyirányú és az oda-vissza jegyek, valamint a Silver Card és a Gold Card is ( ez elsőosztályt jelent, melyre külön lehet kártyát váltani). A Silver Card egy nagyon hasznos kis kártya, mellyel elég könnyen és olcsón utazhatunk, valamint a buszokon is elfogadják. Valószínűleg a villamoson is, bár villamossal én nem utaztam. A Silver Card-ot először is meg kell vásárolni, mely 25 Dh volt ( Dirham), ezzel a összeggel már eleve kapunk 19 pontot, melyekkel később utazni tudunk. További feltöltésnél minden pont egy dirham. Dubai-ban legjobban a dirham-ot preferálják, hisz ez a hivatalos pénznemük, így ajánlatos már a reptéren dirham-ot vásárolni ( hazautazáskor vissza is váltják). De aki nem vette meg a reptéren az se csüggedjen, hiszen később is bárhol megteheti, leghamarább a hotelekben, pénzváltokban, de akár a metróállomásokon is. Persze a dollárt és az eurót is elfogadják.
          

          A Silver Card használata a következő módon történik. Minden utazás előtt be kell csipogtatni, ahol majd a kijelző tájékoztat arról, hogy hány pontunk is van. Ez nagyon fontos információ, hiszen ezekkel a pontokkal kell majd gazdálkodjunk. Miután az ellenőrző ponton áthaladtunk, kiválasszuk az utazás irányát és mozgólépcső, lift vagy a hagyományos lépcsőzés módszerével megközelítjük a metróvonalat. A metrón való közlekedéshez azonban mindenkinek tudnia kell pár fontos információt, ez leginkább a nemekre és az öltözködésre irányul. Előszőr is a metrón többféle utastér is van. Ezek valójában nincsenek falakkal elválasztva, viszont vonalak jelzik és nemcsak. Külön rész van a nőknek és gyerekeknek, külön a férfiaknak, ahová igazából a nők is felülhetnek, viszont fordítva ez már nem megengedett. És legvégül a Gold Class utasterei. Ezeket jobb nem összekeverni, mert büntetéssel járhat. Ami az öltözködést illeti és ez érvényes az egész városra, nemcsak a metrók épületében, hogy amennyire lehet, takarjuk a vállakat és a térdeket. Ez inkább a nőket érinti, de ajánlott a férfiak esetében is betartani ezt a követelményt. Elvégre az arabok országában vagyunk, illik tiszteletben tartani kérésüket. További feltételek, hogy nem szabad ölelkezni, csókolózni, és kézen fogva járni, valamint enni és inni ( főleg a ramadán időszaka alatt). Ami nagyon pozitív volt számomra, az emberek biztonsága, ugyanis üvegfal védi az utazókat, melynek ajtaja csak akkor nyílik ki amikor a metró már megérkezett. Valójában a metróajtó és az üvegajtó egyszerre nyílnak ki és csukódnak be. A metró nagyon gyors és ötpercenként jön egy újabb és mondhatni a kilátás pazar. Miután megérkeztünk úticélunkhoz, a kijáratnál ugyanúgy be kell csipogni a kártyát, a rendszer kiszámolja, hogy mennyit utaztunk és a távolság függvényében szépen leveszi az ennek megfelelő pontszámot. Attól nem kell félnünk, hogy nem lesz elég pontunk, ugyanis a rendszer erőssége, hogy ha túl kevés már a pont, be sem enged a metróállomásra, vagyis már az első check point-nál megtagadja a belépést.


          Dubai bámulatos építkezése azonban nem merül ki a sugárútak és tömegközlekedés hihetetlen leleményességében, hiszen ebben a megalopoliszban olyan városrészek, épületek és architekturális megoldások láttak és látnak a mai napig napvilágot, melyeknek párja nem sok ritkítja a földkeregséget. A Dubai-i építkezés már csak ebből a szempontból is egyedülálló és ebből kifolyólag felettébb elképesztő, hiszen szó szerint a homokra épül. A homokról pedig azt lehet tudni, hogy igen gyenge alap az egeket hasító felhőkarcolók számára. Mégis hogy tudnak akkor ezek az épületek ilyen szilárdan állni a homokdűnék tetején? A válasz a következő. A homok alatt, egészen mélyen egy igen erős közetréteg található, ismerve ennek tulajdonságait és teherbíró képességeit, erős, földalatti oszlopokra támaszkodva emelkednek ezek a felhőkarcolók az ég felé. Mivel biztos lábakon állnak, már nem tudnak elsülyedni. Ezeket az épületeket azonban vízzel is el kellett látni, melyhez olyan vízrendszerre volt szükség, amelynek pompái meg is bírták ennek a rendszernek a működtetését. Így a felhőkarcolók vízellátását egy speciális eljárással oldották meg. Bizonyos magasságokban víztárolókat építettek, így egy pompa csak egy adott szintig kell felnyomja a vízet. A következő szintig már egy másik pompa szállítja. Így megy ez egészen az utolsó emeletig, aztán a víz elvezetése több csatornán keresztül szállítódik vissza a földszintre. De honnan van ennyi víz? Hiszen Dubai-t számos mesterséges öböl, tó és szökőkút szépíti. Természetesen nem a sivatagból és meglepő módon nem is a tengerből. Ezt a vízmennyiséget a földalatti, hatalmas vízkészletekből nyerik. Hihetetlen, de mégis igaz. A sivatag alatt, túl a szilárd közeteken, természetes víztáróló barlangrendszerek táplálják és tartsák fenn a Dubai vízellátást.
          A Dubai-i építkezés mondhatni határtalan, mely mostmár nemcsak a szárazföldre, hanem az óceán vízére is kiterjedt. Mesterséges szigetek, öblök, hídak, alagútak és eszméletlen projektek születnek nap mint nap. Az első mestermunka, mely felkeltette az egész világ figyelmét, a Burj al Arab volt, melyet 1999-ben adtak át és ezzel örökre beírta magát a rekordok könyvébe, hiszen a mai napig ez a világ egyetlen hét csillagos szállodája. A szálloda egy mesterséges szigeten épült és valóságos megaprojektnek számított, hisz olyan épületet kellett alkossanak, amely majd dacol a vízzel, a homokviharokkal és természetesen a talapzat is elég erős lesz ahhoz, hogy megbírjon egy ekkora épületet.


          Ennél nagyobb vállalkozás a Pálma sziget és annak legvégén megépített Atlantis Hotel. Képesek voltak akkora szigetet építeni, melyen most egy egész város foglal helyet. Dubai talán legnagyobb atrakciója és építészeti malőrje a Burj Khalifa (2010), mely 828 m magasságával a világ legmagasabb épületeként tartják számon.

          Ezek mellett már csak eltörpülnek a különböző kerületek felhőkarcolói, többek között a Downtown Dubai számos épülete, mint például a Dubai-i World Trade Center, melyet a legelsők között építettek, tulajdonképpen itt található a Burj Khalifa is, mely mindközül a legnagyobb, továbbá a Dubai Marina, ahol emelkedik az Infinity Tower ( Cayan Tower), a Marina 101, a Princess Tower és a 23 Marina Tower a két utóbbi a világ legmagasabb lakóházai, valamint a Dubai Media City, Dubai Internet City nyúlánk felhőkarcolói és még lehetne sokáig sorolni. 


          Dubai-ban található továbbá a világ legnagyobb Mall-ja, a Dubai Mall, ahol meglátogathatjuk a híres Akváriumot és ezt még mind lehet fokozni, ugyanis az Akvárium alatt Vízalatti állatkert is helyet kapott, ezen túlmenően az épület magában rejt egy vizesést és egy korcsolyapályát is. De nem ez az egyetlen Mall a városban, egy másik ékes példája a Mall of Emirates, melyben Dubai sípályája található. És Dubai-ban itt még közel sem érnek véget a csodák, itt található a világ egyik legnagyobb kikötője és két hatalmas reptérrel is büszkélkedik. Nem olyan rég pedig képesek voltak egy egész korallzátonyt elszállítani, annak érdekében, hogy megvédjék a szennyeződéstől. Mit hoz még a jövő? Már építés alatt áll a második pálmasziget, a kontinensek szigete és a Dubai-i London Eye is. Továbbá tervezik még három metróvonal építését. Valamint az Emaar, Dubai legnagyobb ingatlanfejlesztő társasága, már elkezdte munkálatait a Dubai Creek Tower megépítéséhez. Ez a kilátó több mint 1000 m magas lesz, így a legmagasabb torony lesz a világon, melyet a tervek szerint már a közelgő 2020-as World Expo-n meg lehet majd csodálni. A 2020-as World Expo-t természetesen a Dubai és Abu Dhabi közötti területen rendeznek majd meg.
          Dubai lakossága körülbelül 2.5 millió-ra tehető, melynek csak alig 20%-a helyi arab, a többi 80%-ot nagyrészt indiai (43.3%) és pakisztáni (17%) bevándorlók teszik ki. Tulajdonképpen ők képezik a fizikai munkásosztályt. Az arabok ugyanis nem végeznek fizikai munkát. Munkakörük adminisztratív foglalkozásrokra korlátozódik. Általában vezető poziciókat töltenek be. A fizikai munkát tehát a bevándorlók végzik, a legnagyobb bejöveteli forrás pedig a turizmus, és turistából bőségesen van elég. Dubai olajból származó bevétele mostmár kevesebb mint 5%. Masszívan a turisztikára alapoznak.
          Dubai utcáin alig lehet helyi arabokat látni. Leginkább a hagyományos öltözetükről ismerhetőek fel, hiszen a férfiak hosszú fehér öltözetet viselnek, csakugyan fehér fejfedővel, a nők fekete abaja-t, melyből csak az arcuk lehet szabadon, ennek ellenére vannak olyan nők is, akik a szájukat, az arcukat is eltakarják, így csak a szemük látható. Természetesen a tengerparton az arabok is lazábban öltözködnek, persze a nők kivételével. Ők nem vetközhetnek le fürdés közben sem. Ami az otthoni öltözködési szokásaikat illeti, nem hordanak népviseleti ruhákat, ahogy a szórakozóhelyeken sem, ott szigorúan tilos népviseletben megjelenni. Természetesen nem ölelkeznek, csak ritkán lehet öket kézen fogva látni, és semmi szin alatt nem csókolóznak. Amit még jó tudni a Dubai-i szokásokról, hogy nem esznek disznóhúst és nem fogyasztanak alkoholt, továbbá semmilyen élvezeti szert, külön hangsúly a drogokon és gyógyszereken, mert könnyen szabadságvesztés lehet a vége. Egy másik fontos dolog, hogy soha nem fényképezzünk arabokat, mert nem illik és könnyen feljelenthetnek. Férfiakat lehet fényképezni, de csak ha megengedik. Nőket egyáltalán. Az arab családok mérhetetlenül gazdagok. Nagyon szép és becsülendő, hogy mindannyian részesülnek a kőolaj és földgáz nyújtotta előnyökből és gazdagságból. Nem kell fizessenek vízet és áramot, valamint a gyerekek iskoláztatását sem. Továbbá minden arab családnak épít az állam saját lakást, melyet csakugyan nem kell megfizetni. Általában terepjárókkal, jeepekkel közlekednek, persze nem ritka a sportkocsi sem. Az üzemanyag hihetetlenül olcsó. A benzin ára 2.04 Dh/L, a motorina pedig 2.20 Dh/L. Hogy könnyebb legyen, 1 Dh = 1.07 RON. Azok az arab családok, akiknek házat épít az ország, még a "legszegényebb" szférába tartoznak. Ezeknél vannak sokkal gazdagabbak is. Némely család felhőkarcolókat, városnegyedeket birtokol. Igazából úgy élnek, mint hal a vízben. A leggazdagabb fiatalnak, aki mindössze 15 éves, akkora birtoka van, hogy csak autóval tud rajta közlekedni, és van egy saját állatkertje is.


          Dubai City Tour

          A Dubai City Tour keretein belül látogattunk el a város fő látványosságaihoz, megismerve úgy a régi, mint az új, modern Dubai arculatát is.
          Első állomásunk a Jumeirah mecset ( Jumeirah Mosque) volt, mely Dubai egyik legrégebbi és egyben a legnagyobb népszerűségnek örvendő mecsete. A statisztika szerint ez a város legtöbbet fényékepzett mecsete, melyet 1976-ban építettek. A Jumeirah Mosque tradicionális fatimid stílusban épült, gyönyörű csipkés diszítéssel, jellegzetes minaretekkel és kupolákkal.





          A Jumeirah mecset udvarán található ez a tisztálkodó hely, ugyanis az arabok belépés előtt arcot, orrot, kezet és természetesen lábat mosnak. Ezekre a kis padokra ülnek le, megmosakodnak, majd az oszlopok tetején kikészített törölközőkkel itatják le a vízet. E procedúrát követően léphetnek csak be a mecsetbe, természetesen mezitláb, a nők abajában és a férfiak itt mindenképp hosszú nadrágban. Az arabok napi örször imádkoznak és időtartamuk kb. 10-20 perc lehet.


           A Jumeirah mecset látogatása után robogtunk tovább a régi Dubai területére. A régi Dubai a Creek Dubai két oldalán terül el, ez a városban létező egyetlen természetes öböl. Itt található a Creek Harbour, vagyis a nagy kikötő. Az óváros szíve a Creek-en túl található és Deira-nak nevezik, és legkönnyebben talán a Creek alatt húzódó alagúton át lehet megközelíteni.


          Deira egy egészen más világ. Itt már nincsenek felhőkarcolók, szűk utcák kesze-kusza összevisszasága hálózza be ezt a városrészt. A Creek mentén, a kikötőkben, halászbárkák sorakoznak és az utcákat a helyiek zsibongása tölti be. A mindennapos pezsgés és igazi arab hangulat ragadja magával az ide látogató embereket.
          Az óváros fő látványosságai a Fűszerpiac ( Spice Souk) és az Aranypiac ( Gold Souk). A fűszerpiac egy igazi élmény volt számomra. Már előre felkészítettek, hogy alkudni kell, de más hallani róla és megint más átélni is ezt. Az arabok kiválló kereskedők. Az alkudozás csak egy egyszerű játék számukra, a vérükben van. Nagyon kedvesen köszöntenek, megmutogatnak, megkóstoltatnak mindent, és csak ezután térnek rá a pénzügyekre. Ezen a piacon volt mindenféle portéka: fahéj, szárított citrom, kömény, fekete bors, turmeric, ánizs, gyömbér, chilli, sáfrány (a világ legdrágább fűszere) és még sok más, valamint édességek, teák, vágyfokozók, illatszerek, mindenféle csecsebecsék, selyem, kasmír ( a kasmír kecske pehelyszőréből), pasmina ( a himalájai hegyi kecske szőréből) és teveszőrből készített sálak.




          A Gold Souk a fűszerpiactól nem messze található és itt fordul meg a világon a legtöbb arany naponta. Igazából tiszta csillogás az egész. Már a bejáratnál megcsodálhatjuk a világ legnagyobb aranygyűrűjét, mely 24 karátos aranyból készült és több mint 58 kg-ot nyom. Világrekordnak számít.






          A piaclátogatások után visszatértünk a kikötőbe, ahol tradicionális bárkákkal keltünk át a túlpartra. Fantasztikus élmény.










          Az átkelés után várt már ránk az autóbusz és meg sem álltunk a Dubai Museum-ig. Ez az aránylag kicsi múzeum arra hivatott, hogy bemutassa, hogy hogyan is éltek a dubai arabok az olaj felfedezése előtt. A múzeum tényleg nem nagy, maximum egy óra alatt nyugisan átjárható. Az épület valójában egy négyszögű várfal, mely egy belső udvart zár magába. Itt megismerkedhetünk a hajdani lakóházakkal és halászcsónakokkal. A múzeum izgalmasabb része a föld alatt várt ránk, ahol a félhomályban egy valóságos város elevenedik meg, viaszfigurákkal imitálva a régi Dubai mindennapjait. Szűk utcák között megismerkedhetünk a piactérrel, műhelyekkel, az iskolában tanuló gyerekekkel, a sivatagi élettel, tradicionális sátrak, beduinok a tábortűz körül, továbbá a sivatagi élőlényekkel, valamint a hajókészítés és a tengeri világ fontosabb mozzanataival. A látványt fény és hagefektusok varázsolják még hitelesebbé.




          Ilyen házakban laktak régen az arabok. Pálmafa levelekkel borított kis egyszerű lakban, egészen jobbra van a konyha, a konyha bejárata előtt, pontosan a tábla fölötti részen pedig a nyári alvóhelyek. Szemben látható a tényleges ház bejárata, ahol először egy előteret figyelhetünk meg, jobbra a szellőztető rendszert, melynek a tetőzeten van a szabadba nyúló része. Az előtérből szembe nyílik a halószoba, a hálóból pedig balra a fürdő. A házikó kimondottan otthonos és kényelmes volt, ágyakkal, szőnyegekkel.


          Itt a konyha és a nyári fekhelyek láthatóak közelebbről.







          A múzeumlátogatás után magunk mögött hagytuk az óvárost és a Creek Dubai-t, majd áthaladva a Downtown Dubai-on, egyenesen a Burj al Arab fele vettük az irányt. A Downtown Dubai a város legújabb és legmodernebb része, a főút mentén két oldalt magasabbnál magasabb felhőkarcolók hasítanak az ég felé. Mintha nem is a Földön járna az ember.


          A Burj al Arab (1999), ahogy azt már említettem, az egyetlen hét csillagos hotel a világon. 321 méteres magasságával a világ legmagasabb szállodája. A vitorlás a Jumeirah szállodalánc tulajdonában áll és kecses alakjával Dubai jelképévé vívta ki magát. A hotel egy mesterséges szigeten emelkedik, mely 280 m távolságban van a parttól, így egy saját híd köti össze a szárazfölddel. A szálloda teljes mértékben megközelíthetetlen, kimondottan csak az ott megszállók, vagy más tevékenységre befizető turisták léphetnek be az épületbe.


          A hotel különlegessége, hogy a legfelső emelet magasságában helikopterek fogadására is képes. Ha meg éppen nem érkezik helikopter, kiváló tenniszpálya alakítható ki a leszállópálya helyén. Ami a hét csillagot illeti, teljes pompa és luxus várja az itt megszállókat.


          A mérhetetlen kényelmet azonban meg is kell fizetni, a legolcsóbb szoba, vagy mondjam ugy hogy lakosztály, mert hogy itt különálló szobák nem is léteznek, több mint 1000 dollár/ éjszaka. A legkisebb lakosztály is 169 m2, a legnagyobb 780 m2. A királyi lakosztály 24000 dollár/ éjszaka.
       

          A hotelnek két különleges étterme is van, az egyik az Al Muntaha, mely 200 méterrel a víz fölött lebeg, és csodálatos kilátás nyílik a Perzsa-öbölre, a másik pedig az Al Mahara, melynek érdekessége, hogy egy hatalmas akvárium társaságában fogyaszthatjuk el a vacsoránkat.


          A Jumeirah Hotel és a Burj al Arab közelében található a Jumeirah Public Beach, amely egy publikus part és bárki élvezheti a Pezsa-öböl partájnak puha homokját és tajtékzó hullámait, valamint a csodás kilátást a Burj al Arab-ra. Megemlítendő, hogy a novemberi időjárás igen kellemes, a hőmárséklet eléri a 30-35 C fokot, a víz hőmérséklete pedig 25-28 C fok között mozog.
          A Burj al Arab-tól nem túl messze található a város egyik legnagyobb aquaparkja, a Wild Wadi Waterpark, valamint a Medinat Jumeirah hotelkomplexus, mely egy igen nagy területen fekszik és érdekessége, hogy a hotel épületei között velencéhez hasonló, ám mesterséges lagúna rendszerek vannak kialakítva, akár csónakázni is lehet rajtuk. A Medinat Jumeirah teljesen publikus, így mindenképp érdemes megejteni egy séta keretein belül. Éttermek, kávézók, amfitheátrumszerű koncetterek, piactér és természetesen sétálóutcák teszik még varázslatosabbá. A lagúnák világából több helyen is csodálatos kilátás nyílik a Burj al Arab impozáns épületére.
















       
          A Burj al Arab és a Medinat Complexum után a Pálmaszigetet ( Palm Island) is meglátogattuk. Egy mesterséges szigetről van szó, mely semmilyen túlzás nélkül is óriási. Egy egész várost húztak fel rajta és jelenleg itt a legdrágábbak az ingatlanok. Csak egy egész negyed van a görög típusú házaknak. Ezen a szigeten vásárolt magának házat a Beckham család is. A Palm Island csúcsán pedig az igazán karakterisztikus Atlantis Hotel található, melynek minden ablaka az óceánra néz. A hotelhez tartozik egy hatalmas aquapark is, melyben delfinsimogató is található.



          Dubai minden része csodálatos, de számomra a legszebb mégis csak a Dubai Marina marad. Egyszerűen lélegzetelállító. Látni azt a mesés öblöt és a körülötte góliátként emelkedő felhókarcolók sokaságát, leírhatatlan élmény. Szállodák, lakóházak, üzletházak, irodaházak, promenádok, éttermek és szebbnél szebb partszakaszok végtelen koszorúját biztosítsa számunkra a Dubai Marina. Ez egy olyan élmény, melyet nem lehet leírni, elmesélni, vagy képekkel illusztrálni. Ezt látni kell.


          Itt láthatóak az Infinity Tower ( Cayan Tower), a Princess Tower, a 23 Marina Tower és  a Marina 101.



          Az Infinity Tower csavaros épülete egészen egyedülálló az öbölben. Kecses alakja és befejezetlenséget, valamint végtelenséget imitáló csúcsa páratlan látvány nyújt a turistáknak.





          Promenád a Dubai Marina-n. A közelben foglal helyet a Ritz Carlton luxusszálloda.



          Dubai Marina Beach, a felhőkarcolók tőszomszédságában. Innen nem messze található a Zero Gravity Club, mely az ejszakai élet egyik kiemelkedő fénypontja. A Dubai Marina-ban található egy másik felkapott hely is, a Buddha bár.


          Szikrázó napsütés, végtelen partszakasz, csodás panoráma és gyönyörű kilátás a Perzsa-öbölre. A távolban a Dubai-i London Eye látható, mely még építés alatt áll.












          Dubai Marina Night, felettébb lenyűgöző. Az összes felhőkarcoló szikrázó fényekben pompázik. Szédületesen káprázatos panoráma.












          Desert Safari Tour

          A Desert Safari Tour, és nemcsak, az Alpha Destination Management turisztikai társaság keretein belül jött létre és nekük köszönhetően részt vehettünk egy csodálatos és főképp élménydús sivatagi kalandtúrán. A program délután kezdődött és egészen este kilenc óráig tartott. A délutáni időzítés nem véletlen, hiszen Dubai-ban fél hatkor ment le a nap, így a homokdűnék mámorában nézhettük végig a naplementét.
          A hoteltől Toyota terepjárókkal vettek el és körülbelül másfél óra utazás után érkeztünk meg arra a helyre, ahol letértünk az asztfaltról és kezdetét vette a túra kalandosabb fele. A terepjáró kerekeiből részben kiengedték a levegőt, ez valószínűleg a jobb tapadás és nagyobb stabilítás érdekében történt. Így utólag visszagondolva, szükség volt arra a plusz stabilításra. Ahogy letértünk az útról, a homok olyan volt akár a korcsolyapálya. A kerekek könnyen elsülyedtek és nagyobb sebességnél dobta el a terepjáró fenekét. Persze ez még ahhoz képest ami ezután várt ránk, csak könnyed velencei gondolázás volt.
          A sivatagi túrának nem egymagunk, hanem körülbelül 10-20 terepjáró csapzódött össze és falkában indultunk neki, felfedezni a rejtelmes homokdűnéket. A mámoros kéjutazásból pillanatok alatt rally verseny lett és igen kellett kapaszkodjunk, főleg akik hátul foglaltak helyet, hogy ne hánykolódjanak ide-oda a gépjárműben. Egyik homokdűnére fel, a másikon le, egy adott pillantban már azt vettük észre, hogy át-át csap a homok a terepjáró felett. Iszonyatosan jó és közben hátborzongató élmény volt.








          Az izgalom és a félelem furcsa ötvözete égett bennem. Több alkalommal is teljesen biztos voltam benne, hogy na most felborulunk, vagy neki megyünk az előttünk lévő másik terepjárónak. Végül egy sík területen kötött ki a karaván, ahol megnézhettük a naplementét. Mindenképp ajánlatos cipő nélkül kiszállni, felgyalogolni a legközelebbi homokdűnére és onnan csodálni az alámerülő napkorongot a horinzonton. Nem mindennapi látvány és terészetesen egy életre szóló élmény.






          Miután a tűzben égő golyóbis alámerült a sivatag tengerében, csakhamar sötétedni kezdett, mi pedig újra beszálltunk a terepjárókba és amilyen őrült tempóban jöttünk, pont olyan lendülettel tértünk is vissza a kiindulási helyre. A kirándulás azonban itt még nem ért véget, ugyanis még ezután látogattuk meg a beduin tábort, persze mindezt cipő nélkül, ahol betekintést nyerhettünk a beduinok életébe, kipróbálhattuk a tevegelést, megkóstolhattuk az arab kávét, a vizipipát, a hennafestést, részt vehettünk egy tradicionális arab vacsorán, földön ülve, kis asztalkák mellett és közben szólt a zene, hastáncosok bűvkörében és még a szuveníres standoknál is próbáltunk a saját javunkra alkudozni. Nagyon hagulatos és kellemes este volt.





          A program végeztével búcsút intettünk a beduin tábornak, cipőt húztunk és az éj leple alatt visszatértünk a fények városába.


          A Burj Khalifa és a Dubai Fountain
       
          Dubai egyik legmodernebb és legkáprázatosabb városrésze a Downtown Dubai. Itt található a világ legmagasabb épülete is, a 828 m magas monstrum, a Burj Khalifa, melyet 2010-ben adtak át. A torony már egymagában is egy felfoghatatlan látvány, azonban ehhez a páratlan csodához társul a 12 hektáros mesterséges tó, amelynek szerves részét képezi a 800 millió dirham költségvetésű Dubai Fountain. A szökőkútat 6600 lámpa és 50 színes projektor varázsol meseszéppé. A Dubai Fountain 270 m hosszú és 150 m magasra lövi fel a vízet. A szökőkútremekmű minden este félóránként, más és más koreográfiával és szebbnél szebb zenei aláfestéssel szórakoztatja a bámészkodókat. A Burj Khalifa térségéhez tartozik még számos park és több tucat szálloda, valamint a Dubai Mall is, a világ legnagyobb bevásárlóközpontja.













          A Burj Khalifa tornyának látogatásához előzetesen jegyet kell váltani és három napszakban látogatható: nappal, naplementében és este. Naplementében a legdrágább és egyben a legzsúfoltabb. Azonban érdemesebb este menni, amikor az egész város fénytengerben úszik. Az esti program mellett döntöttünk mi is. A toronyhoz való eljutás azonban elég körülményes volt. Metróval érkeztünk, ahonnan felüljárón keresztül jutottunk el a Dubai Mall-ba, ez körülbelül egy jó negyedórás távolság. Amit elsősorban a Mall-ról tudni kell, az az, hogy eszméletlenül hatalmas. Ezen átvergődni, még úgy is, hogy minden sarkon, minden ki van írva, okozott némi fejfájást. Körülbelül ilyen nehézségek árán bukkantunk rá a teraszra is, ahonnan megcsodálhattuk a Dubai Fountain-t.






          A Mall bejáratánál igazából elmondták röviden, hogy a torony négy emelettel lennebb és három fordulattal odébb van, de nem gondoltuk, hogy megtalálni akár egy órába is beletelhet. A lényeg, hogy megtaláltuk és miután érvényesítették a jegyeinket, végre beszállhattunk a liftbe, mely körülbelül egy perc leforgása alatt röpített fel a 125-dik emeltre ( 452 m magasságban). A toronylátogatás a 124 és 125-dik emeltekre szólt. Van ennél egy magasabb kilátó is, mely a 148-dik emelten (555 m magasságban) található. Az Observation Deck-nek nevezett kilátó örök élményt nyúlt mindenki számára. Látni innen az egész várost. A 125-dik emeleten csak az épületből, üvegfalon keresztül csodálhatjuk a kilátást, egy emelettel lennebb azonban a teraszra is kimehettünk, ahonnan sokkal jobban szemügyre lehet venni mindent, többek között a Dubai Fountain-t, vagy éppen a Dubai Mall vibráló tetejét. Érdekességként érdemes megemlíteni, hogy a Burj Khalifa-ban található a világ első és egyetlen Armani szállodája.






          Dubai Mall és Mall of the Emirates

          Dubai legnagyobb shopping mall-ja a Dubai Mall, mely a világ legnagyobb bevásárló központja. A Dubai Mall-t 2008-ban adták át és 2011-ben a Föld leglátogatottabb épülete volt. Az épület 4 emelet magas ( LG, G, 1 és 2 szint) és mivel egy félkör alakú épületről van szó, minden átriumban változik az "útcák" iránya. A négy emeletnyi üzlet alatt még található két emelet parkírozó is ( P1 és P2 szint). A Mall 1200 üzletnek ad otthont, többek között Armani, Channel, Dior és sok más márkás üzletház kínálja méregdrága portékáit. Az épületben továbbá található egy Food Court, mely óriási területen fekszik. Itt mindenféle gyorsétkezde megtalálható. A mall számos étteremmel is rendelkezik, azonban ezek inkább az épület egész területén elszorva találhatóak. Supermarket-ként a Carrefour üzemel. A Dubai Mall mozizási lehetőséget is nyújt a látogatóknak. Dubai-ban kellemes időtöltésnek számít mall-ba járni, és nagyon sokan meg is teszik ezt. A Dubai Mall egyik fő atrakciója az Akvárium, mely több mint 300 féle tengeri élőlényt számlál, köztük cápákat és rájákat is. Ezt még mindig lehet fokozni, hiszen az Akvárium mellett található az Underwater Zoo, mely egy vízalatti állatkertet rejt.





          És ez még nem minden, rendelkezik egy saját korcsolyapályával, sőt emellett egy saját belső vizeséssel is és a Dubai Mall teraszán a legszebb a kilátás, ami a Dubai Fountain-t illeti.


          Egy másik hatalmas mall, a Mall of the Emirates, mely méretében valamelyest eltörpül a Dubai Mall mellett, pompában és fényűzésben azonban egyáltalán nem. Itt található a VOX Cinemas, a Magic Planet és nem utolsó sorban a Ski Dubai, mely igen, egy valóságos sípálya a sivatag közepén.







          Miracle Garden

          Mi lehetne csodálatosabb egy színpompás virágoskertnél a perzselő sivatag kellős közepén? Idilli környezet, akár egy falatnyi éden. Egy üdítő oázis a kopár végtelenben.
          A Csodák Kertjét 2013-ban Valentin nap alkalmából adták át. A kert 72000 m2 alapterületű és 109 millió virágot plantáltak be. Számos figurát, alakzatot és épületet láthatunk mind-mind virággal díszítve. A park októbertől áprilisig látogatható. A nyárí hónapok ideje alatt, a hősége miatt zárva van. A kertet díszítő virágok: calendula ( Körömvirág) , marigold ( Bársonyvirág vagy Büdöske) és Petúnia. Ajánlatos szépen felöltözni, hiszen ez egy szabadídőpark és sok helyi arab is ellátogat családjával.
          A Miracle Garden-t legkönnyebben a 105-ös busszal lehet megközelíteni, mely a Mall of Emirates melletti buszmegállóból indult. Ez a buszjárat direkt a Miracle Garden-hez, valamint a mellette lévő Butterfly Garden-hez megy. A buszokon is a Silver Card használatos.



















































          Butterfly Garden

          A Butterfly Garden ( Pillangó Kert) 2015-ben nyílt meg és 26 fajt és 15000 pillangót számlál. A Pillangó Kert a Miracle Garden tőszomszédságában található és egy igen élménydús kikapcsolódást ígér úgy a gyerekek, mint a felnőttek számára. A Pillangó Kertben a pillangók szabadon repdesnek, így egész közelről megcsodálhatjuk őket.











          A Dubai-i kirándulásunk itt be is fejeződik, ám az Egyesült Arab Emírségekben való tartózkodásunk még közel sem ért véget. Egy csodálatos napot töltöttünk még el Abu Dhabi-ban is, mely az emítségek fővárosa. Mondhatni Abu Dhabi az új Dubai. A fantázia egy újabb szüleménye. Ha szerenél részese lenni a főváros lenyűgöző csodáinak, tarts velem a legközelebbi különkiadásban is...

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Egy kirándulás, ami nagyon balul sült el

EPHESZOSZ, az ókori világ legnagyobb városa

Szeltersz